Verdensarv på fjorden: Klinkbygde båter

Mange i Norge har nå et eksempel på UNESCO-verdig kulturarv i naustet. I 2021 ble den fellesnordiske tradisjonen med klinkbygde båter (som vikingskip, nordlandsbåter og oselvere) innskrevet på UNESCOs liste over menneskehetens immaterielle kulturarv. Kunnskapen om bygging og bruk at disse båtene lever videre i alle de nordiske landene, selv om tradisjonen er skjør og aktivt må tas vare på.

Klinkbygging er en tradisjonell metode for å bygge trebåter i Norden. Museet Kystens Arv i Stadsbygd sitt ansvarsområde er nettopp den klinkbygde båten og alle kulturuttrykk knyttet til denne. Siden 1989 har museet bygd nesten 300 klinkbygde båter med Åfjordsbåten som spesialområde.

Aage Arnold Haugan fra Verdal har vokst opp med bruk av Åfjordbåt og sildefiske i Åsenfjorden på Skatval. Helt siden han var liten har båt vært en stor del av livet hans. Haugan hadde lærlingetiden sin ved Kystens Arv. Nå jobber han med et prosjekt for å finne ut mer om båtene inne i Trondheimsfjorden, og da spesielt den vi kaller Innherredsbåten. Han vil i løpet av foredraget komme både innom Innherredsbåten, andre båter, generell båtbygging, om Unescostatusen og bruk av båt og segl.

Det vil bli utstilling av modellbåter i samarbeid med Stjørdal tradisjonsbåtlag.

Inngang kr 160,- inkl. kaffe og kake
Museets venner kr 140,-