Vandring i Prestegårdshagen 12.juli

prestegårdshagen-vandring-stjørdal-museum-aktivitet-barn-nostalgi-søndag-lek

Søndag 12.juli kl. 13 blir det anledning til å bli bedre kjent med den historiske Prestegårdshagen.  Hagen er en del av Stjørdal museum Værnes sitt område og har de siste årene gjennomgått en stor oppgradering og endring. Prestegårdshagen fremstår i dag som Stjørdals største allbrukspark til glede for både små og store besøkende.

Det var eidsvollmannen Hieronymus Heyerdahl som anla Prestegårdshagen i 1825. Den majestetiske lerkelunden ble plantet i denne perioden. Hagen rommer blant annet et miniarboret med vel 80 trær, et stort rundbed med gamle prestegårdsroser, et bed med gamle gårdsstauder, egen nyttehage, to vannspeil og en lekeplass for barn. Parken fikk Det norske hageselskap sin hagekulturpris i 2013.

Jon Jullum fra Stjørdal museums venner leder vandringen. Billetter selges i Prestegårdskaféen i forkant av vandringen.

Prestegårdskafeen har åpent med salg av rømmegrøt og lapskaus, nystekte vafler, kaker, kalde drikker og is. Vi har betalingsterminal.