Onsdagstreff: Gamle ovner – jernskrap eller antikviteter?

stjørdal-museum-gamle-ovner-kjøkkenkomfyr-tradisjoner-oppussing

Stor kjøkkenkomfyr fra Aardals Brug. Med varmtvannsbereder og varmeskap. Ca. 1900. Foto: Øyvind Heimstad.

Formidler og håndverker ved museet, Øyvind Heimstad, vil fortelle om midtnorske jernverk og jernstøperi gjennom 300 år med spesiell fokus på vårt nærmeste jernverk i Mostadmark. Han vil komme inn på motiv og ornamentikk, og vise bilder av ulike ovnstyper fra forskjellig jernverk. Heimstad vil også ta for seg hvordan gamle ovner kan renoveres slik at de kan brukes etter dagens krav. Det vil bli anledning til å se en nyrenovert ovn fra Mostadmark Jernverk.

I tillegg til jobben på museet har Heimstad sin egen virksomhet for renovering av antikke ovner til institusjoner, museer og privatpersoner.

Inngang kr 120,- inkl kaffe og kaker.
Museets venner betaler kr 100,-.

Adresse: Stjørdal museum Værnes/Kirkestallen