« Tilbake til kalender

Onsdagstreff: Drikkestell for øl i Trøndelag ved Ola Grefstad

Før i tiden ble ølet brygget på gårdene – svakt øl til tørstedrikk, sterkere øl til høytid og fest. I hele Trøndelag var øl fra gammelt av sentralt i sammenkomster og lag, både ved de årlige høytidene og ved merkedagene i livet. Til oppbevaring og frakt, og som drikkekar for øl, var tre det mest vanlige materialet. Drikkestellet for øl er prestisjefylte gjenstander som oftest har dekorative detaljer i både utformning og overflatedekor.

Kulturhistoriker og tidligere konservator ved Sverresborg Trøndelag Folkemuseum, Ola Grefstad, vil denne kvelden ta for seg ulike drikkestell for Trøndelag. Boka “Drikkestell for øl i Trøndelag” er nylig lansert med Grefstad er forfatter. Boka tar for seg bryggekar, skjenkekar og drikkekar. I tillegg er et eget kapittel viet til ølbryggingen. Det vil bli anledning til å kjøpe boka på treffet.

Inngang kr 120,-/100,- inkl. kaffe og kake. Vi har betalingeterminal.

Merk: Treffet holdes i Kirkestallen ved Værnes kirke.

Om denne hendelsen

Adresse: Stjørdal museum Værnes