Omvisning i Værnes kirke

Værnes kirke

Museumspedagog Signe Amalie Sandsør tar publikum med på en vandring i og rundt Værnes kirke. På det gamle kirkestedet møter vi gravminner og bygninger som har vært ramme for viktige hendelser i menneskers liv fra vikingtiden frem til i dag. Hvordan ble kirken bygget? Hvordan var det å besøke Værnes kirke i middelalderen? Hvordan ble kirken og folks bruk av den endret ved reformasjonen? Vi er også innom noen virkelige klenodier: Værnesløva, den barokke kirkestolen og en av de eldste kjente avbildninger av Olav den hellige.

Værnes kirke ble påbegynt ca. år 1100. Kirken er en unik kulturskatt med takstolene som det mest spesielle klenodium. Det vel 800 år gamle taket har et spenn på hele 11 meter og er enestående blant bevarte tak fra middelalderen. Taket er benyttet som inspirasjon til rekonstruksjoner av tak i flere monumentalbygg som taket i Nidarosdomens tverrskip og i Håkonshallen i Bergen. De utskårne, groteske hodene i enden av hver takstol er sjeldne. «Værnesstolen» fra 1685, altertavlen fra 1639, freskomaleriene og runeinnskriftene er alle interessante deler av kirkens lange historie.

Oppmøte ved Prestegårdskaféen på museet hvor også billetter selges. Det er ikke forhåndssalg av billetter.

Billetter kr 150,-. Inkluderer også inngang på våre to utstillinger “Stjørdalsskifer” og “Hæsjgatas historier”.
Barn under 18 år er gratis.
Varighet ca 1 time.

Stjørdal museum Værnes holder åpent med Prestegårdskafé kl. 11 – 16 med salg av knaillgode vafler,, kanelsnurrer, kaffe, is m.m.

I Fjøset vises utstillingen «Stjørdalsskifer» som tar for seg den lokale skiferindustrien gjennom 100 år. Fra rundt 1840 til 1940 var produksjon av skiferheller til tak ei viktig næring i Stjørdal.
I Iversengården i Hæsjgata kan du se vår nye utstilling “Hæsjgatas historier – 1930-tallet” som forteller om Stjørdal i denne perioden.

Adresse: Stjørdal museum Værnes, Prestmovegen 2, 7514 Stjørdal