Nattlysing av bergkunst på Hell

Nattlysning er et eksklusivt møte med bergkunsten. Landskapet oppleves på en ny og annerledes måte. I mørket skjerpes sansene. Lukter og lyder blir klarere og inntrykkene sterkere. Helleristningene er lyssatt og fremstår med detaljer som er usynlige i dagslys.

Onsdag 19.oktober kl. 19 tar museumspedagog og arkeolog Signe Amalie Sandsør publikum med på en spennende nattlysing av bergkunsten.

Reinsdyrene på Hell er kanskje de eldste bergbildene i Trøndelag. De kan ha vært flere hundre år gamle da Keopspyramiden i Egypt ble bygget i steinalderen! De flotte reinsdyrene i naturlig størrelse er hugget inn på sørsida av Steimohaugen, og de har kurs fra dalen og fjella og utover mot fjorden. Menneskene som laget dem var antakelig delvis nomader: kanskje vandret de gjennom Stjørdalen til faste tider. Hvis de for eksempel oppholdt seg her i deler av sommerhalvåret, kan de ha fisket laks i elva og jakta i skog og fjell. I siste del av steinalderen stakk berget på Steimohaugen opp som en liten, delvis landfast holme her hvor en liten fjord strakk seg sørover fra hovedleia inn Trondheimsfjorden.

Oppmøte og gratis parkering på Hell stasjon hvor vi går i samlet følge opp til feltet. Husk varme klær og gode sko – høstkvelden kan være kald. Ta gjerne med ei hodelykt.

Billett: Kr 100,- for voksne.
Barn under 18 år er gratis.

Adresse: Hell stasjon, 7517 Hell