« Tilbake til kalender

Hva er greia med pilegrim?

Stjørdal museum Værnes ønsker onsdag 11.april kl. 19 velkommen til nytt foredrag i Kirkestallen ved Værnes kirke. Denne gangen er det Heidi Carine Brimi – arkeolog og leder av Stiklestad Pilegrimssenter, som vil snakke om “Hva er greia med pilegrim?”. Hun vil blant annet fortelle mer om hva det vil si å være pilegrim i vår tid.

Å gå pilegrimsferd i moderne tid blir av mange i vesten assosiert med å gå Caminoen til Santiage de Compostela. Og det var på mange måter der det moderne pilegrimsfenomenet startet på 80-tallet. Nå, mange tiår senere har det også blitt populært, ikke bare blant skandinaver, men hos folk fra hele verden, å gå pilegrimsferd på St. Olavsvegene til Nidaros.

Pilegrimsleden i Norge ble åpent i 1997. Arkeolog og daglig leder ved Stiklestad Pilegrimssenter, Heidi Carine Brimi, vil snakke om den historiske bakgrunnen for dette. Hun vil også se på utviklingen fram til nå og hva vi tror vi komme i fremtiden. Hvor mye av middelalderens pilegrimstradisjoner kan gjenfinnes i dag? Hva driver folk til å legge ut på en 5-ukers tur til fots uten en eneste innlagt topptur? Hvilke forventninger har de, og hva møter de på veien?

Inngang kr 140,- inkl. kaffe og kake. Museets venner kr 100,-.
Vi har betalingsterminal.

Om denne hendelsen