« Tilbake til kalender

Grunnlovsfeiring – gratis og åpen folkefest!

En fantastisk markering av grunnlovsjubileet. Dagen starter med historisk gudstjeneste i Værnes kirke, før vi går i samlet prosesjon til Ersgard og stort historisk marked og feiring av husene i Ersgard som eidsvollsmannen Peter Johnsen Ertzgaard bygde. Offisiell feiring med Riksantikvaren, NTFK Kulturavdelingen, Stjørdal kommune, Stjørdal menighet og Stjørdal museum Værnes.

11:00 Historisk gudstjeneste i Værnes kirke
12:00 – 15:00 Utstillingen “200 glimt etter 1814” på åpen på Stjørdal museum Værnes
12:15 Kransnedleggelse på bautaene etter Ertzgaard og Heyerdahl på kirkegården og i Prestegårdshagen
12:30 Kirkekaffe i Prestegårdshagen ved Stjørdal museum Værnes
13:00 Opptog til Ertgard med hestevogner, tidsriktige soldater og skolekorps
14:00 Grunnlovsmarkering i tunet på Ersgard. Hovedtaler: Riksantikvar Jørn Holme.
14:00 – 18:00 Historisk marked på Ersgard med håndverk og mat fra 1814

Historisk drikke som blant annet helstekt gris, rømmegrøt og sodd selges.
Vi håper at flest mulig også deltar i opptoget til Ersgard og stiller i historisk kostyme.
Busstransport tilbake til Værnes blir organisert. Parkering ved Ersgard. Kjør om Hegra.

Velkommen til en uforglemmelig opplevelse!

Flere detaljer finner du på www.ersgard.no og på Ersgard sin side på FB.

Om denne hendelsen

Adresse: Stjørdal museum Værnes, Prestegårdshagen