« Tilbake til kalender

Foredrag: Taterne – et folkeslag på vandring

Taterne vandret og kjørte med vogn, slede og båt i Norge i hundrevis av år. De dro over hele landet og alle visste om det rastløse folkeslaget som dro ut om våren når linerla begynte å kvitre, hvis de ikke reiste hele året.

Folkeminnegransker og forfatter Thor Gotaas har skrevet fire bøker om norske tatere, som fortsatt er i vigør og har en identitet i behold. Han prater om taterne fra de eldste tider og fram til i dag, og viser bilder.

Foredraget holdes i forbindelse med lille museets utstilling «De reisendes håndverk», som viser metallarbeider utført av tatere: Kniver og visper. Utstillingen er en del av museets serie Mitt museum, hvor vi viser gjenstander fra private samlinger. Utstillingen er laget i samarbeid med Erlend Leirdal.

Forfatteren Thor Gotaas har med noen bøker som kan kjøpes etter foredraget: «Taterne – Livskampen og eventyret» og «På loffen: Landstrykere og vagabonder langs norske landeveier».

Billett kr 160,- inkl. kaffe og kake.
Billett kr 140,- inkl. kaffe og kake for Stjørdal museums venner.
Barn/ungdom under 18 år er gratis.
Foredraget er åpent for alle.

Om denne hendelsen

Adresse: Ole Vig videregående skole, auditoriet