Foredrag om handverk i Stjørdalen

I mer enn 30 år har Jon Suul arbeidet med bokverket «Handverk i det Nordenfjeldske». I januar kom bind 5 i serien som omhandler handverk fra Stjørdalen og Neadalen

Onsdag 17.februar kl. 19 vil Jon Suul ta oss med på en reise i det rike og omfattende handverket i Stjørdalen. Gjennom ord og bilder får vi et entusiastisk møte med sentrale deler av norsk kulturarv. -Alle steder har sine særegne lokale tradisjoner samtidig som det finnes mange likhetstrekk mellom ulike steder, forteller Suul. – Jeg vil gi en innsikt i de gamle handverkerne som sto for produksjonen av innbo, løsøre og redskaper. Gjennom denne kunnskapen forvandles gjenstandene til noe levende, noe langt mer enn historieløst interiør. Sentrale handverkere som sto for arbeidet og hvor de kom fra vil også bli berørt, sier Suul.

Bokverket «Handverk i det Nordenfjeldske» skal bli totalt 14 omfangsrike bøker der alle kommunene nord for Dovre blir presentert. Boka «Handverk i Stjørdalen og Neadalen» utgjør en kulturgeografisk region blant annet gjennom bergverksdriften. Regionen har dermed bånd til Trondhjem, Røros/Gauldalen, Innherred og Jamtland. Vi møter gjenstander med lokalt opphav, men også med opphav langt unna.

Jon Suul er født i Trondhjem med verdals- og jamtlandslekter. Han er utdannet arkitekt og dr.ing. ved NTH/NTNU. Han var i mange år direktør for Norsk Kulturminnefond. Og har tidligere arbeidet som sjefsarkitekt ved Direktoratet for naturforvaltning og som assisterende riksantikvar. Jon Suul har vært en samler og formidler hele livet.

Foredraget holdes på Ole Vig videregående skole, auditoriet, onsdag 17.februar kl. 19 og arrangeres av Stjørdal museum Værnes. Det er åpent for alle.

Maks antall solgte billetter er 50. Vi følger alle smittevernregler.

Kr 150,- for voksne.
Museets venner kr 130,-.
Barn under 18 år gratis.

Foretrukket betalingsmåte er kort.

Vil du reservere plass? Send en sms til Unni på 958 88 032.

Benytt hovedinngangen mot øst ved Ringbanen.
Ansiktsmaske benyttes til du har satt deg på anvist plass.

Velkommen!