Foredrag om tradisjonshandverk i Stjørdalen

Onsdag 17.januar kl. 19 vil Jon Suul ta oss med på en reise i det rike og omfattende handverket i Stjørdalen. Gjennom ord og bilder får vi et entusiastisk møte med sentrale deler av norsk kulturarv. -Alle steder har sine særegne lokale tradisjoner samtidig som det finnes mange likhetstrekk mellom ulike steder, forteller Suul. – Jeg vil gi en innsikt i de gamle handverkerne som sto for produksjonen av innbo, løsøre og redskaper.

Gjennom denne kunnskapen forvandles gjenstandene til noe levende, noe langt mer enn historieløst interiør. Sentrale handverkere som sto for arbeidet og hvor de kom fra vil også bli berørt, sier Suul.
Jon Suul er født i Trondhjem med verdals- og jamtlandslekter. Han er utdannet arkitekt og dr.ing. ved NTH/NTNU. Han var i mange år direktør for Norsk Kulturminnefond. Og har tidligere arbeidet som sjefsarkitekt ved Direktoratet for naturforvaltning og som assisterende riksantikvar. Jon Suul har vært en samler og formidler hele livet.

Inngang kr 160,- inkl. kaffe og kake.
Museets venner kr 140,-.
Ungdom under 18 år gratis.

Foredraget holdes i Kirkestallen rett ved Værnes kirke.