Kurs i ovnsrestaurering

En gammel ovn er et flott møbel med mye historie. Ovnen kan med enkle grep settes i stand slik at den fyller kravene til dagens vedfyring. Det er bra både for egen lommebok og for miljøet.

Helga 9.- og 10.november blir det kurs i ovnsrestaurering. Kursleder er Øyvind Heimstad som har drevet eget firma med restaurering av ovner i mange år. Heimstad har tidligere vært formidler og håndverker ved Stjørdal museum Værnes.

Kursdager
Lørdag 9.november kl. 9 – 16 og søndag 10.november kl. 10 – 15.

Kurset omfatter:
Teori, ovnshistorie, brannkrav, bruk av verktøy og utsyr og praktisk arbeid med konkrete ovner.

Ta med:
Arbeidsklær, hansker, vernebriller, støvmaske og stålbørste. Om du har, kan du ta med drill med stålbørste.

Museet stiller med:
Ildfast stein, ildfast betong, ovnskitt, olje og ovner å jobbe med.

Praktisk informasjon
Pris kr 2 500,- som inkluderer kurset samt kaffe/te/frukt. Ta med matpakke. Kurset betales via tilsendt faktura i forkant av kurset. Ingen forkunnskaper kreves og kurset er åpent for alle. Maks antall deltagere er 10. Med forbehold om nok påmeldte.

Meld deg på til [email protected] innen fredag 1.november.

Kursarrangør er Stjørdal museum Værnes, og kurset holdes i museets lokaler i Prestmovegen 2, 7514 Stjørdal. Fortidsminneforeningens lokallag ved  Bjørn Sakshaug vil være til stede på lørdag.