Nattlysing på Husbyåsen

I 2019 er det 10 år siden de arkeologiske undersøkelsene ble gjennomført på Husbyåsen i sammenheng med utbygging av nye boligområder. Dette har gjort Husby til en av de best undersøkte gårdene i Stjørdal. Samtidig går Husby inn i den store sammenhengen som en av 140 kjente husebygårder fra vikingtidens Nord-Europa. Nå har området fått mange nye innbyggere. Derfor arrangerer Stjørdal museum Værnes sin årlige nattlysing på Husbyåsen.

Kl. 19: Fortellingen om den gamle gården det ble funnet spor etter. Nattlysing på helleristningene som fortsatt finnes i terrenget. Denne delen av arrangementet passer for hele familien.

Etterpå forteller arkeolog Helle Vangen Stuedal om hvordan gårdsbosettingen på den gamle Husbygården har flyttet seg i terrenget fra slutten av steinalderen og fram til i dag.

Sted: Øverst i Rebergvegen, ved innkjøringen til Husbyåsen

Pris: Voksne kr 100,-. Barn under 18 år gratis.
Vi har betalingsterminal og Vipps.

Husk varme klær og sko – høstkvelden kan være kald.

Vi oppfordrer publikum til å la bilen stå, da det er få parkeringsmuligheter i området.

Velkommen!