Åpen utstilling: Folkehøgskolebevegelsens start i Trøndelag

I år er det 150 år siden landets første folkehøyskole nordafjells ble etablert på Stjørdal. Skolen ble flyttet fra Stjørdal 9 år senere, men lever fortsatt i beste velgående. Siden 1900 har den holdt til på Inderøy som Sund folkehøyskole.

En av grunnene til at folkehøyskolen ble etablert akkurat på Stjørdal kan ha vært at dette var hjembygda til Ole Vig, også kalt folkehøyskolens far. Han døde tidlig og fikk ikke selv oppleve at folkehøyskolen ble etablert her, men skolen ble åpenbart drevet i Ole Vigs ånd.

Folkehøyskolen betydde mye for kulturlivet på Stjørdal, den var utgangspunkt for den frilynte ungdomslagsbevegelsen med alt den frembragte av kulturelle uttrykk, som for eksempel kor, korps, teater for å nevne noe.

Søndag 5.august kl. 13 – 16 kan du se utstillingen som vises i den gamle presteboligen på museet. Den forteller om folkehøyskolens historie fra de 9 første årene mens den holdt hus i Stjørdal.

Magnus Fiskvik vil være til stede og orientere besøkende.

Inngang kr 50,- for voksne som betales i Prestegårdskaféen. Barn under 18 år gratis.

—————————
Prestegårdshagen byr på en fotoutstilling med 10 lokale korpsbilder gjennom tidene.

Prestegårdskaféen er åpen med salg av rømmegrøt med spekemat og stroganoff-gryte med potetmos. VI har også nystekte vafler, kanelsnurrer, kaker, kaffe, is og kalde drikker. Åpent kl. 12 – 17.

I fjøset på museet finner du årets tre sommerutstillinger som tar for seg karolinerne, korps og forskeren Martin Moe. Inngang kr 50,-. Barn under 18 år gratis.