Omvisning i Værnes kirke 24.juni

Søndag 24. juni kl 13 tar arkeolog Helle Vangen Stuedal publikum med på en vandring i og rundt Værnes kirke. På det gamle kirkestedet møter vi gravminner og bygninger som har vært ramme for viktige hendelser i menneskers liv fra vikingtiden frem til i dag.
Hvordan ble kirken bygget? Hvordan var det å besøke Værnes kirke i middelalderen?
Hvordan ble kirken og folks bruk av den endret ved reformasjonen?

Vi er også innom noen virkelige klenodier: Værnesløva, den barokke kirkestolen og en av de eldste kjente avbildninger av Olav den hellige. Pris kr 100,- pr person. Barn under 18 år gratis. Oppmøte ved Prestegårdskaféen på museet hvor billetter kjøpes.

Kl. 11 er det fredsgudstjeneste i Værnes kirke ved kapellan Linda Aune i samarbeid med Foreningen Norden og museet. Gudstjenesten markerer at det er 300 år siden karolinernes felttog gjennom Stjørdal. Helle Vangen Stuedal forteller om karolinerne. Musikk ved kantor Kristina Lysiak og Jon-Anders Myrvang. Kirkekaffe i Prestegårdskaféen hvor hver
enkelt kjøper det de ønsker. Salg av rømmegrøt, gryterett, kaffe, kaker, is m.m.

Museet sommerutstillinger: DA KAROLINERNE KOM – VEL BLÅST! – FORSKEREN