Jul på museet

Tradisjon tro blir det Jul på museet første søndag i advent søndag 29.november kl. 12 – 16. Stjørdal museum Værnes fyller museumsområdet med aktiviteter og god, gammeldags julestemning!

En dag for hele familien
Den populære nissejenta på låven, lysdypping, nissespikking, pepperkakebakst og hest og vogn er noen av mange aktiviteter på Jul på museet. -Vi prøver å få til et bredt tilbud for alle generasjoner, forteller kontor- og arrangementansvarlig Unni Raaen Nysæther.

jul-på.museet-stjørdal-museum-advent-familie-lysdypping

Lysdypping er en av aktivitetene på Jul på museet

Opplevelser fra 60-tallet og 20-tallet
I bygården Bernhards Minde har vi innredet en frisørsalong i 60-tallsstil, – forteller Nysæther. – Frisør Linda Kvalvik Woldstad vil vise hvordan man satte opp håret på 60-tallet. I 2.etasjen er Clara Hansen i Sigrun Bremseth sin skikkelse i full gang med juleforberedelsene. – Clara var kjent for å være en myndig og bestemt dame, men sier hun ønsker besøkende hjertelig velkommen til leiligheten i 1920-talls stil! – sier Nysæther.

jul_på_museet_stjørdal_museum_clara_hansen_advent_tradisjoner_juleforberedelser

Clara Hansen i Sigrun Bremseth sin skikkelse. Foto: Einar Hugnes.

Julemesse
I fjøset der det tidligere sto dyr på båsen, blir det julemesse med salg lokal mat og husflid. – Julebakst, honning, flatbrød, rakfisk, sylte, fuglemat, lokalhistoriske bøker, husflid og håndverk er noe av det som kan kjøpes. Her skulle det være noe for enhver smak, forteller Nysæther.

jul-på-museet-stjørdal-museum-julemesse-julegaver-juleforberedelser-tradisjoner-mat-lokal-håndverk

I Fjøset er det julemesse med salg av lokal mat og håndverk. Her er det Kristin Furunes fra Myrmo Mat som selger lokalt produsert mat.