Grublesøndag i Værnes kirke 6.september

værnes-kirke-omvisning-august-middelalderSøndag 6. september klokken 12.30-15.00 inviterer Stjørdal historielag med samarbeidspartnere til grublesøndag i Værnes kirke. Som avslutning på et seminar om kirken vil 14 eksperter på kirkens historie og innhold være til stede i og rundt kirken. Her kan du få høre om bygningshistorien, arkeologiske funn, gamle kirkesagn i Stjørdal, stein og steinbudd, hvem som bygde kirken og mye mer fra dem som kan det best. Vil du gå opp i kirketårnet? Hva ble funnet da kirkegulvet ble gravd ut? Hvordan så kirken ut innvendig for 200 år siden?

Siden Værnes kirke var hovedfylkeskirke i det gamle og rike Stjørdalafylket, ble den bygget svært stor og over tid utstyrt med et rikt interiør. Den har aldri vært rammet av brann eller plyndring, og mange av gjenstandene og bygningsdetaljene er fortsatt på plass. Eksempel på dette er kortaket, som er Norges eldste bevarte takkonstruksjon, Værnesløven og et rikt barokkinteriør.

Det er gratis inngang og mulighet til å skrive seg på interessentliste for kjøp av den nye boka om Værnes kirke. Prestegårdskaféen ved Stjørdal museum Værnes er åpen med salg av nystekte vafler, kaker og kaffe kl. 12 – 16:

Stjørdal historielag er arrangør og gir ut boka. Viktige lokale samarbeidspartnere er Stjørdal kirkelige fellesråd, Stjørdal kommune og Stiklestad Nasjonale Kultursenter avdeling Stjørdal museum Værnes.