Utstillingen “De reisendes håndverk”

I serien Mitt museum samarbeider Stjørdal museum Værnes med private samlere, og viser gjenstander fra deres samlinger. Utstillingen De reisendes håndverk viser visper og kniver fra en trøndersk privatsamling. Alle gjenstandene er laget av reisende folk, og gir et lite innblikk i en kultur som for mange er fremmed.

De reisende har vært en del av Norge siden 1500-tallet. De har gått under mange navn, i dag brukes reisende, romani og tater. Tallene varierer, men i dag er det kanskje 10.000 tatere i Norge. I århundrer livnærte de reisende seg av ekspertise innen felt som hestehold og produksjon og handel med metallarbeider. Selv om de reisende representerte noe annet enn majoritetskulturen var de et verdifullt tilskudd til samfunnet. Den som reiser blir også en formidler av kunnskap, nyheter og kultur i et grisgrendt land. Denne utstillingen viser hvordan de reisendes kunnskap og håndlag var med å prege hverdagslivet til majoritetsbefolkningen.

Den lille utstillingen er tilgjengelig i museets administrasjonsbygg mandag – fredag kl. 9 – 15 (unntatt helligdager). Siste åpningsdag blir fredag 9.juni.

Fri inngang!