« Tilbake til kalender

Nattlysing av bergkunst på Nessiaunet

nattlysing-helleristninger-leirfall-bergkunst-hegra-stjørdal-bergkunstmuseet

I den mørke høstkvelden vandrer vi opp til Nessiaunet. De over 700 bergbildene her har vært pakket inn 7 år og ble tatt fram i 2016 som del av markeringen av Stjørdal museum Værnes 60-årsjubileum. Nå skal helleristningene pakkes inn igjen, men først skal de vises frem på årets nattlysing. Bildene trer fint frem ved hjelp av kunstig belysning. Her finnes et stort mangfold av båtfigurer, skålgroper og noen helt spesielle soltegn.

Nessiaunet ligger på ei slette 110 m over dalbunnen, mellom gårdene Mæle og Berri. Fra parkeringen er det 600 meters gange på grusveg opp til feltet.

Fra Stjørdal sentrum: Kjør E14 østover. Gården Berri ligger på venstre side av vegen, 4 km øst for rundkjøringen ved Ligaard/Coop Extra.

Voksne kr 130,- inkl. varm drikke. Barn under 18 år gratis. Vi har betalingsterminal.
Husk varme klær og sko – høstkvelden kan være kald. Ta gjerne med lommelykt.

Om denne hendelsen

Adresse: Bergkunst på Nessiaunet