Ny praktbok om Værnes kirke

Av: Helle Vangen Stuedal, arkeolog ved Stjørdal museum Værnes

Mange av oss som bor i Stjørdalsdalføret har Værnes kirke i øyekroken i det daglige. Kirketårnet kneiser opp fra løvskogen i skiftende årstider, det dukker fram fra skodde og regn, det luter over gravstedene vi søker til, det er punktet der mange møtes til livets store begivenheter som dåp eller bryllup. Kirka er stedet for gudstjenester og konsertopplevelser. Kirketårnet står som et kvitt segl i øst, som Ole Vig skrev. I det daglige er kirka som et sted for opplevelse, filosofering og ny kunnskap kanskje ikke det som ligger lengst framme i bevisstheten for hverdagsmennesket i oss. Dette kan du dukke inn i gjennom den nye boka om Værnes kirke, som ble ferdig i høst. Hvordan foregikk bygginga av kirka for nesten 900 år sia? Hvordan har den utviklet seg som gudshus og offentlig rom for 45 generasjoner stjørdalinger?

værnes-kirke-stjørdal-bok

Ny praktbok om Værnes kirke!

Etter lanseringen i Værnes kirke 15. november, står nå den nye boka i butikkhylla! Dette er årets julegave for alle som er interesserte i mangfoldet og de lange linjene som kommer opp fra historiens dyp og som spinner rundt oss i hverdagen i Stjørdalsdalføret. Nesten to kilo bok mellom stive permer, med over 300 bilder og illustrasjoner. Kapitlene er skrevet av 17 ulike forfattere som har lagt vekt på å skrive et presist og forståelig språk.

I flere år har en sett behovet for ei ny bok om kirka. Den gamle boka, fra 1987, har vært utsolgt i mange år. Dessuten er den utdatert på enkelte områder, særlig når det gjelder bygningshistorien. Det er gjort nye og spennende funn både på kirkebygget og i området rundt. Ikke minst har kunnskapen om samfunnet som bygde kirka for snart 900 år siden utviklet seg mye på 30 år.

Oppunder taket skimtes den profesjonelle klatreren Pål Benum Reiten i ferd med å ta ut prøver for årringsdatering. I løpet av en kort vinter ble kirkas skip mer enn en generasjon eldre!

For å omsette denne veldige kunnskapsveksten i ei ny bok, ble Værnes kirke høsten 2015 åsted for et ”Grubleseminar”, der forfatterne møttes med innlegg og spørsmål til felles diskusjon rundt de ulike tema de skulle skrive om. Fire intense dager i kirka ble avsluttet med et åpent arrangement, der publikum fikk høre om mange av problemstillingene som ble diskutert. Så dro alle hver til sitt for å skrive første utkast av sine kapitler. Underveis har det vært mange meningsutvekslinger og flere møter i kirka, det har blitt tatt nye fotografier og hentet ut prøvemateriale. Redaktører for den ferdige boka er kunsthistoriker Morten Stige, som til daglig arbeider hos Byantikvaren i Oslo, og leder i historielaget Kjell Erik Pettersson. Kunsthistoriker Kjartan Hauglid, som arbeider på museet ved Det kongelige Slott, har tatt mange av de nye bildene og er bokas billedredaktør.

Stjørdal historielag tok initiativet, er eier av prosjektet og står som utgiver av boka. Samarbeidspartnere er Stjørdal kommune, Kirkelig Fellesråd og Stjørdal museum Værnes.

Værnes kirke – En kulturskatt i stein og tre kan kjøpes på Ark bokhandel, ved Stjørdal museum Værnes eller ved henvendelse til Stjørdal historielag på epost: [email protected] eller telefon: 482 92 196 .

værnes-kirke-stjørdal-bok

Tårnet med stillaser i 1905. Historien om restaureringene av Værnes kirke er ført i pennen av kirkehistoriker Svein Henrik Pedersen. Foto: Stjørdal historielag sitt fotoarkiv.